Theater: Musicals, De Cursus
"Musicals, De Cursus"
Door Erik Breij, Gerrie van der Klei en Frédérique Sluyterman van Loo
Welke "echte man" kan er nou van musical houden? Volgens Erik Breij eigenlijk geen. Mopperend en zuchtend worden ze door de vrouwen meegesleept naar de koning der leeuwen, een meisje met een piramide en zelfs een Nederlandse vertaling van allerlei liedjes van ABBA (is er dan niets meer heilig?)
Maar voor de man die toch mee wil kunnen praten, en voor de vrouw die musicals wel leuk mag vinden, is deze "cursus" opgezet.
Zodra de spelers op het toneel verschijnen, begint gelijk de bespreking van het huiswerk en de beantwoording van de ingeleverde vragen. Kennelijk krijgt men van de theaters de namen van wat vaste gasten door, om die vervolgens aan te kunnen spreken. Een grappig begin.
Daarna begint het echte programma.
Zoals gebruikelijk heeft Erik Breij weer heel wat muzikale snufjes in elkaar gezet. Degenen die eerdere (solo)voorstellingen van hem kennen, kennen wellicht de 'Maria-medley', waarin het Avé Maria naadloos overgaat in onder andere het 'Maria' uit de West Side Story. Op een vergelijkbare manier heeft hij ook nu weer een aantal medleys in elkaar gezet.
Bijzonder interessant voor de would-be-musicalster is de sollicitatiecursus, waarin precies wordt uitgelegd dat het leven van een musicalster ook niet over rozen gaat (afwijzingen zijn écht niet leuk hoor).
Ook leuk was de zanginstructie, waarin wordt uitgelegd (én luidkeels gedemonstreerd) wat "belten" nou precies is.
Over de zangkwaliteiten hoeven we het niet te hebben; degenen die de spelers kennen, weten dat daar absoluut niks mis mee is. Met name de geweldige stem van Erik Breij is voor mij altijd weer een waar genoegen om te mogen beluisteren.
Jammer dat er (nog?) geen CD van is...
Link:
Website van Erik Breij
Door Erik Breij, Gerrie van der Klei en Frédérique Sluyterman van Loo
Welke "echte man" kan er nou van musical houden? Volgens Erik Breij eigenlijk geen. Mopperend en zuchtend worden ze door de vrouwen meegesleept naar de koning der leeuwen, een meisje met een piramide en zelfs een Nederlandse vertaling van allerlei liedjes van ABBA (is er dan niets meer heilig?)
Maar voor de man die toch mee wil kunnen praten, en voor de vrouw die musicals wel leuk mag vinden, is deze "cursus" opgezet.
Zodra de spelers op het toneel verschijnen, begint gelijk de bespreking van het huiswerk en de beantwoording van de ingeleverde vragen. Kennelijk krijgt men van de theaters de namen van wat vaste gasten door, om die vervolgens aan te kunnen spreken. Een grappig begin.
Daarna begint het echte programma.
Zoals gebruikelijk heeft Erik Breij weer heel wat muzikale snufjes in elkaar gezet. Degenen die eerdere (solo)voorstellingen van hem kennen, kennen wellicht de 'Maria-medley', waarin het Avé Maria naadloos overgaat in onder andere het 'Maria' uit de West Side Story. Op een vergelijkbare manier heeft hij ook nu weer een aantal medleys in elkaar gezet.
Bijzonder interessant voor de would-be-musicalster is de sollicitatiecursus, waarin precies wordt uitgelegd dat het leven van een musicalster ook niet over rozen gaat (afwijzingen zijn écht niet leuk hoor).
Ook leuk was de zanginstructie, waarin wordt uitgelegd (én luidkeels gedemonstreerd) wat "belten" nou precies is.
Over de zangkwaliteiten hoeven we het niet te hebben; degenen die de spelers kennen, weten dat daar absoluut niks mis mee is. Met name de geweldige stem van Erik Breij is voor mij altijd weer een waar genoegen om te mogen beluisteren.
Jammer dat er (nog?) geen CD van is...
Link:
Website van Erik Breij
<< Home