09 maart 2006

Theater: Spek

"Spek"
Door Ronald Goedemondt

Ronald Goedemondt is een verbazingwekkend man.
Als hij op het podium zijn voortelling doet, dan zit je naar enorm verschillende karakters te kijken zonder dat hij ook maar enig requisiet of kledingstuk gebruikt. Gewoon met lichaamshouding, gezichtsuitdrukking en stembuiging weet hij een compleet paranoïde psychopaat neer te zetten, en het volgende moment weer een hele gewone jongeman. Als paranoïde type lijkt hij trouwens ook minstens 15 jaar ouder. Knap hoor, heel knap.

Het is duidelijk aan de snelheid te merken dat hij afkomstig is uit het stand-up circuit. En in dit geval is de overstap van stand-up naar zaal méér dan geslaagd te noemen. Ik heb in redelijk lange tijd niet zó hard en zó vaak meer gelachen. Het was een waar salvo van grappen, blikken en one-liners. Nauwelijks had je de ene grap door, of de volgende was alweer in aantocht. En dan toch de hele tijd de aandacht vasthouden... Wederom: knap.

Zelf had ik overigens niet echt het idee dat hij nou echt iets wilde vertellen; wat mij betreft was het eigenlijk puur vermaak. Wel met wat relevante thema's-van-nu erin natuurlijk, maar ik kon niet echt een Boodschap ontdekken. Bij de babbel na de voorstelling bleek overigens dat ik dat flink mis had... Misschien heb ik dus niet goed opgelet, of is de boodschap onder gesneeuwd tussen alle grappen. Maar zelfs al is de boodschap bij mij niet over gekomen, dan nog is het echt heel bijzonder wat Ronald doet.
Voor zo'n jonge vent (hij is 31 volgens zijn site) is dit echt een veelbelovende eerste (nou ja, eerste avondvullende dan in ieder geval) voorstelling.

En natuurlijk leuk om te weten dat er ook op een tamboerijn wel degelijk swingende muziek valt te maken.

Echt een aanrader!!!

Link:
Website van Ronald Goedemondt