31 januari 2006

CD: Dagen van gras, dagen van stro

"Dagen van gras, dagen van stro"
Door Spinvis

De naam 'Spinvis' is een naam die in mij grote nieuwsgierigheid opwekt. Wat is nou in hemelsnaam een spinvis? Nooit van gehoord. En waarom noemt iemand zich dan zo? En wat voor muziek maakt zo iemand? Dat kan natuurlijk van alles zijn...

Vorig jaar hoorde ik dat het lied "Voor ik vergeet" dat Lenette van Dongen in haar vorige theatervoorstelling zong, en waarvoor zij in 2003 de Annie M.G. Schmidt-prijs won, door Spinvis is geschreven.
Het genre bleek dus niet wazige rap of ranzige rock te zijn, maar poëtische teksten en mooie muziek.
Reden genoeg dus voor mij om op zoek te gaan naar zijn werk. En toevallig heeft hij onlangs een nieuwe CD uitgebracht: "Dagen van gras, dagen van stro". Overigens heb ik gelijk ook maar de vorige CD's gekocht, mede vanwege de leuke prints op de hoesjes.

Maar dit keer heb ik het over "Dagen van gras, dagen van stro". Inderdaad een CD vol met poëtische teksten, en zeer apart gezongen.
De teksten zijn zelfs zo poëtisch dat ze af en toe moeilijk te volgen zijn. Dan denk je dus vaak "Dan pak ik het boekje er even bij" maar dat helpt in dit geval weinig. Weliswaar staan de teksten erin (grotendeels) maar ze staan in rare volgordes, rare lettertypes en vrijwel zonder interpunctie.
Maar zelfs als je de tekst wel kan vinden en lezen, dan nog wordt het er niet altijd duidelijker op. Het is allemaal heel beeldend, maar weinig samenhangend. Een soort van heel vrije poëzie dus.
Kortom, de teksten in het boekje zijn net zo moeilijk te volgen als de gezongen versie...

Het minst mooie nummer van de CD vind ik "Explicateur", omdat dat niet gezongen word maar gesproken en dan wel op een heel erg monotone manier, die ik heel snel vervelend vind worden. Vandaar dat ik dit het minste nummer vind.
Wat ik het mooiste nummer vind is veruit "Bijt mijn tong af". Aparte muziek, die helemaal niet past bij de tekst die wordt gezongen (wat op deze CD eerder regel is dan uitzondering), en een tekst die mij erg aanspreekt (beginzin: "Als je zo lief wilt zijn - Ik weet het heel erg zeker - Leg mij het zwijgen op - Is echt voor iedereen beter")

Dit is zeker geen CD die je even op de achtergrond opzet. Daar is hij niet geschikt voor. Teveel muziekstijlen, en zeker geen makkelijk toegankelijke muziek.
Dit is een CD die je moet ontleden door er vaak, heel vaak naar te luisteren. Niet achter elkaar, maar met wat tijd ertussen.
Dan nog moet je het ook wel wíllen begrijpen. Wil je dat niet, dan heb je een ontoegankelijke, wazige, rommelige CD waar je weining plezier aan zal beleven. Maar als je het wel wil begrijpen, dan heb je ten eerste uren werk om het te doorgronden, en daarna een mooie beloning in de vorm van een aparte, kunstig gemaakte, en bovenal zeer poëtische CD.

Link:
Officiële (maar zeer beperkte) website van Spinvis