19 februari 2006

TV: Vuurzee

Gisteravond is de laatste aflevering uitgezonden van de Nederlandse serie "Vuurzee", die door de VARA wordt aangeprezen als 'spannende thrillerserie'.
Ik moet zeggen, ik was toen ik deze serie begon te volgen aangenaam verrast.
Het acteerniveau kwam in ieder geval zeer ruim uit boven de gemiddelde soap, en wat mij betreft zelfs ook nog wel boven het niveau van Baantjer. Wel blijft het op de een of andere manier zo dat als ik een stel Nederlanders zie acteren op tv, dit op mij toch altijd bijzonder kartonnig overkomt. Maar goed, wellicht ben ik te veeleisend...

De acteerniveau's terzijde was dit een zeer goed in elkaar zittende serie. Tot aan de laatste twee afleveringen. Je kon merken dat men daar heeft geprobeerd om de diverse verschillende verhaallijnen, of liever de lijnen die de verschillende karakters aflegden en beleefden, weer in elkaar te laten vallen. Op mij kwam een deel van de ontknoping bijzonder onnozel over.
(En dan heb ik het nog niet over de rechtspraak die er werd gedaan, waarbij op basis van een proces van krap twee dagen, dat begon vrijwel direct na de arrestatie van de verdachte, direct een uitspraak werd gedaan. En laten we het ook maar niet hebben over het ordinaire onprofessionele kijven dat de advocaat en de officier van justitie tegen elkaar deden... Ik vermoed dat hier wat artistieke vrijheden zijn toegepast, maar het komt wel wat vreemd over.)

Ook werden niet alle openstaande vragen beantwoord, of in ieder geval niet allemaal even duidelijk. Omdat dit verder geen essentiele vragen waren, maar ook weer bij lange na niet genoeg openstaande punten voor een vervolg of zo, vermoed ik dat ze waarschijnlijk vergeten zijn, of in de montagekamer gesneuveld, maar ik vind het zelf toch wel jammer. Het is toch nét niet af op deze manier, vind ik.

De vraag is nu, koop ik dit op DVD? Voorlopig nog even niet.
Hoewel het erg leuk was om de beelden van Wijk aan Zee te zien (voor de gelegenheid omgedoopt tot 'Boedzand', waarschijnlijk om problemen te voorkomen dat mensen zich menen te herkennen in karakters of zo), en het verhaal over het algemeen toch zeker het kijken waard was, zit ik een beetje met het "24-effect". (Je weet wel, die beruchte serie "24", waarin in zogenaamde real-time de belevenissen van een anti-terrorisme-agent gedurende 1 zeer spannende dag worden gevolgd.) Daarbij is het zo dat ik die serie zeer graag en fanatiek gevolgd heb - je moest vooral niet storen als ik aan het kijken was - , maar als je eenmaal de laatste 5 minuten van de allerlaatste aflevering van een seizoen hebt gezien, dan vallen ineens (met een rotklap) alle stukken op hun plaats en wordt eindelijk duidelijk wie de slechteriken zijn. En dan heb ik dus het probleem, dat ik die serie niet nog een keer kan bekijken, omdat ik dan de hele tijd zit te denken "Ja maar JIJ liegt!!".
Omdat je weet hoe het in elkaar zit, is het raadsel eraf, en is de serie ineens veel en veel minder leuk.
Nou, zoiets heb ik dus nu ook met Vuurzee. Ik vond het (op de laatste 2 afleveringen na dan) zeer goed in elkaar zitten, maar nu ik eenmaal weet hoe het afloopt, vind ik het niet zo leuk meer om de rest nog een keer te zien.
Wie weet, als hij voor de helft van de huidige prijs te koop staat, dat ik hem nog wel neem. Maar voorlopig heb ik genoeg gehad aan de serie op tv.

Maar: mocht je het op tv niet hebben gezien, dan zou ik je wel aanraden om op de een of andere manier het toch nog te gaan kijken. Dus probeer de DVD te pakken te krijgen, desnoods uit de videotheek, of kijk het - als je een snelle internetverbinding hebt - op internet (alle uitzendingen zijn on-line beschikbaar!) want het is (en zeker voor een Nederlandse serie) het bekijken bijzonder waard.

Ik wil graag afsluiten met een oproep: Laten de omroepen meer van dit soort series maken!

Link:
Website van Vuurzee (Klik daar op "Uitzendingen archief" om on-line te kijken)
Koop de serie op DVD (shop van de VARA)