25 mei 2004

Tussendoor: ik hou van contrabas

Ja, inderdaad. Ik hou van contrabas.
Het is een prachtig instrument, met een heel mooi betoverend geluid. Persoonlijk vind ik dat dat geluid van een bas op zijn mooist is als hij met strijkstok bespeeld wordt, in plaats van met de hand, maar dat is dan niet meer dan mijn voorkeur. Beide vormen zijn mooi.

Maar niet alleen het geluid is prachtig, het is ook een heel intiem instrument.
Nou heb ik het dus niet over mensen die zo'n instrument bespelen alleen maar omdat het hun beroep is. Dat is trouwens mijn grootste ergernis bij muzikanten, als je aan hun koppen kan zien dat ze het niet naar hun zin hebben, dat ze er alleen maar staan om brood op de plank te krijgen.
Nee, ik heb het over muzikanten, die echt een band hebben met hun instrument. Gelukkig heb ik veel echte muzikanten zien optreden, zowel live als op tv/DVD, en dan krijg je er zelf ook lol in, alleen al door ernaar te kijken.

En als zo'n echte muzikant dan een contrabas bespeelt, dan wordt dat een heel bijzonder, heel intiem gebeuren. Een contrabas is een intiem instrument.

Grappig is wel, dat de soort intimiteit verschilt per sekse.
Als je een vrouwelijk bassiste ziet, dan is het meestal een soort van omarmen, knuffelen, haast beschermend, alsof het een kind is.
Terwijl als je een man ziet spelen die echt verbonden is met zijn bas en met de muziek, dan krijgt het haast iets erotisch. Het is echt een heel sexy gezicht als je zo iemand ziet spelen. Ik moet steeds denken aan dat plaatje op de hoes van de DVD en CD van Dirty Dancing, met dat meisje dat voor Patrick Swayze staat, haar linker arm in de lucht, zijn armen om haar heen.
De volgende keer als je een man écht bas ziet spelen, denk daar eens aan. Magnetisch. Erotisch...

Zucht. Tot zover voor deze keer...