30 december 2005

DVD: Sky Captain and the World of Tomorrow

Een film met een bijzonder dun en voorspelbaar verhaal, die me niettemin toch een leuke avond heeft bezorgd.
Het verhaal is natuurlijk niet waar het in deze film om gaat. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen. En hoewel ik me normaal gesproken erg kan irriteren over films met dunne verhaaltjes, vond ik - in dit geval - dat het ontbreken van een boeiend verhaal voldoende werd gecompenseerd door de visuele kunstigheid.

Dit is echt een stripverhaal-verfilming. En dat weet je gelijk vanaf de eerste scène.
De kleurstellingen, de achtergronden, de karakters: hoewel het een bewegend beeld is, geeft het een gevoel van een authentiek ouderwets stripverhaal.

Ook de acteertalenten van de hoofdrolspelers worden nogal wisselend beoordeeld, maar - net als het verhaal - daar gaat het in deze film ook helemaal niet om.
Je kijkt dit niet om helemaal meegezogen of opgenomen te worden in het verhaal.
Wat mij betreft was het verhaaltje meer een excuus om te kijken naar zeer kunstig gemaakte beelden. En dat is gelukt.

Conclusie:
Een stripverfilming, en daar is qua diepgang alles mee gezegd. Visueel erg boeiend. Een zeer aardig tussendoortje.