02 januari 2006

Bios: Harry Potter and the Goblet of Fire

(Originele Engelstalige versie)

Tja, wat moet ik hier nou van zeggen.
Als "dertig-plusser" (en bovendien nog een vrij kritische ook) ben ik natuurlijk niet meer zo makkelijk onder de indruk als een tien-plusser. En misschien zijn we de laatste paar jaren wel veel te veel verwend met alle enorme spektakelfilms, waarbij de ene monsterlijk grote veldslag niet onder wil doen voor de andere fantasy-massascène.
Ik moet helaas zeggen dat het me tegenviel.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb me best vermaakt hoor, maar ik kan er niet meer zo enthousiast over worden als toen ik de eerste keer 'Harry Potter and the Philosopher's Stone" zag. Die ben ik namelijk nóg een keer gaan kijken (weliswaar op uitnodiging, maar we hadden net zo makkelijk naar een andere film kunnen gaan), en ik heb de DVD ook nog gekocht.
Ook deel twee, 'Harry Potter and the Chamber of Secrets' heb ik in de bioscoop gezien en later op DVD aangeschaft.
Deel drie, 'Harry Potter and the Prisoner of Azkeban' heb ik al niet meer op DVD aangeschaft, maar dat was meer omdat ik naar het buitenland ging en meende dat hij daar wel goedkoper zou zijn, en sinds ik terug ben was ik er nog niet toe gekomen.
Ik vrees echter dat dit deel voorlopig ook zeker niet op DVD zal worden aangeschaft door me.

Ook in dit deel geldt, en dat is gezien de omvang van het boek natuurlijk alleen maar logisch, dat heb boek wat mij betreft vele malen beter was.
Hoewel de karakters in de films door de betreffende acteurs wel zeer goed worden neergezet (ik heb niet het idee dat ik naar iemand anders zit te kijken dan ik in mijn hoofd voor me zag toen ik het boek las), was er met name in dit deel een veel te groot stuk dat ik miste. Dat was in de vorige film ook al zo (wat is er in hemelsnaam gebeurd met de bevrijding van de house-elves??), maar in dit deel viel het me ook echt óp dat ik dingen miste. En met mijn geheugen is dat best wel bijzonder, moet ik zeggen.

Nogmaals, het was heus geen slechte film of zo, maar ik kon er niet zo enorm voor warmlopen als voor de eerdere delen. Maar nogmaals, misschien ben ik (of liever: zijn we) wel gewoon teveel verwend de laatste jaren.

Ik ben overigens nog steeds wel heel erg benieuwd naar de volgende verfilming, 'Harry Potter and the Order of the Phoenix', een van de eerste boeken waarin ook de negatieve kanten van de hele magische wereld echt duidelijk worden. En ook de eerste waarin een heel belangrijk karakter verdwijnt.
Als Harry Potter-liefhebber zal ik de film zeker wel gaan bekijken in de bioscoop (ik moet het toch met eigen ogen zien om het te kunnen beoordelen), maar tenzij er een enorme omslag komt in de manier van verfilmen, vermoed ik dat mijn eerste aankoop op DVD-gebied voor Harry Potter over enige jaren de complete serie zal zijn. Want die zal er ongetwijfeld komen!

Conlusie:
De magische wereld van Harry Potter en zijn avonturen op Hogwarts beginnen hun spektakel te verliezen, waarschijnlijk doordat we inmiddels gewend zijn aan dergelijke fantasy-producties. Desalniettemin nog wel een zeer aardige film, maar verwacht niet zo overdonderd te raken als bij de eerste film.