14 januari 2006

Op de barricaden: De PostcodeLoterij heeft het over "euries"

Ik zit momenteel de voorstelling van Sjaak Bral op tv te bekijken. Normaal gesproken neem ik programma's op de commerciëlen altijd op, om zo de reclame te kunnen doorspoelen, maar nu is mijn video helaas ergens anders mee bezig. En ik zeg helaas, omdat mijn bloeddruk zonet zo ongeveer door het plafond ging tijdens een van de reclameblokken.
Wat was er aan de hand? Er kwam een reclame van de PostcodeLoterij voorbij. Nou weet ik dat de PostcodeLoterij in zijn bestaan wel beschuldigd is van ergere dingen dan foutief taalgebruik, en eigenlijk interesseert het me ook niet zoveel die hele Loterij, maar wat ik net hoorde:
"Een prijs van xxx euries..."
Nou vraag ik je...
Wat is dat toch verdorie met iedereen?
De munt die we momenteel gedwongen zijn te gebruiken, heet "euro". En dan is het dus als het om bedragen gaat "een euro, honderd euro, duizend euro", en als je ze in je hand hebt of het gaat om iemand die er veel van kwijt is geraakt bijvoorbeeld, dan gaat het om "enkele of vele euro's".
MAAR DUS NIET OM "EURI"!
EN AL HELEMAAL NIET OM "EURIES"!!!
En veel mensen denken dan al snel "Ach, als het op tv wordt gezegd, door de PostcodeLoterij, wat toch een Goed Doel is en een hele grote organisatie, dan zal het wel klopppen."

Mensen, alsjeblieft...
Laten we het beschaafd houden. Laat ons niet vervallen tot een verachterlijking van ons taalgebruik.
Het gebruik van "euri" of "euries" is niet grappig, hip, vlot of wat dan ook.
Het is gewoon een teken dat je niet nadenkt over wat je zegt.

Ik pleit voor het beboeten van het gebruik van "euri" en het onmiddelijk opsluiten van mensen die het wagen om "euries" te gebruiken. Dat soort mensen hoort niet straffeloos in de maatschappij rond te lopen.

Dat het Groene Boekje het gebruik van "datums" tegenwoordig al tolereert (in plaats van het correcte "data"), vond ik al een teken van een nederlaag van het correcte taalgebruik en een zwichten voor de onkunde van de (ongeïnteresseerde, luie, niet goed nadenkende) massa, maar dit gaat me echt te ver.
Op de barricaden!
Steunbetuigingen zijn welkom!