17 januari 2006

DVD: Frida

Een film over Frida Kahlo, een schilderes uit Mexico. Gebaseerd op haar ware levensverhaal.
Wat een leven heeft die gehad zeg. Poeh. Ik zou niet willen ruilen.
Eerst is ze als kind door een vreselijk ongeluk al verlamd geraakt, maar daar is ze uiteindelijk door pure wilskracht weer min of meer overheen gekomen, maar dan houdt het drama nog niet op.
Ze trouwt met een andere Mexicaanse kunstenaar, Diego Rivera, die een enorme vrouwenverslinder is. Ze vertrekken naar Amerika, wat niet helemaal goed afloopt; ze komt in aanraking met een verbannen Russische leider (Trotski); ze beleeft zowel op artistiek als op persoonlijk vlak vele hoogte- en dieptepunten.
Uiteindelijk komt ze nog op relatief jonge leeftijd na een lang en tragisch ziekbed aan haar einde, maar ondertussen heeft ze wel heel veel meegemaakt.

Mooi in de film qua beeld vond ik dat haar schilderijen werden gebruikt als overgangen tussen scènes en levensfasen.
Ik had eigenlijk nog nooit van Frida Kahlo gehoord, maar ben nu zeker van plan om meer over haar werk te gaan uitzoeken, want wat ik in de film voorbij zag komen sprak mij zeer aan.

Conclusie:
Mooie dramatische verfilming van het zeer bewogen levensverhaal van een begaafde kunstenares.