11 mei 2006

Theater: Kort door de bocht

"Kort door de bocht"
Door Vincent Bijlo

Vincent Bijlo is een indrukwekkend mens. Niet zozeer door zijn postuur, of zijn fysieke aanwezigheid, maar door zijn persoonlijkheid. Krachtig en kwetsbaar, observeerder en oordeler.
Hoewel hij geen fantastische zanger is, weten zijn liedjes je over het algemeen toch te raken.

Deze keer had hij bij de liedjes hulp van zijn vrouw, Mariska Reijmerink. (Ze zijn overigens al bijna 18 jaar samen... Hoe hou je het vol). Een aangename aanvulling.

Vincent Bijlo is niet bang om een standpunt in te nemen. Ook niet nu de maatschappij verhardt, en mensen die hun hoofden boven het maaiveld uitsteken, het risico lopen om bedreigd te worden, of erger. Hij heeft wel degelijk een mening, en draagt die uit.

Maar ook voor verhalen maakt hij tijd. Zo vertelt hij over het overlijden van zijn vader, en wat dat voor betekenis in zijn leven heeft gehad. Daarover zingt hij ook een prachtig liedje.

Het enige dat mij op een gegeven moment iets begon te irriteren, was dat hij zijn voorstelling constant "on top of his voice" deed, dus heel luid pratend, tegen het schreeuwende aan. Ook bij stukjes waar dat niet nodig, of eigenlijk zelfs ongepast was. Het gaf mij ook een ietwat opdringend, maar ook nerveus gevoel. Nou is er niks mis met een cabaretier die INdringend bezig is, maar OPdringend is niet altijd prettig.
Ik weet niet of dit stemgebruik hoort bij deze voorstelling, of dat hij per ongeluk zijn eigen stem niet goed kon horen waardoor hij automatisch wat harder is gaan praten. Ik hoop het laatste, want het is geen pluspunt.

Maar over het algemeen heb ik me prima vermaakt. Ik hou wel van mensen met een mening, ook als die op sommige punten controversieel of dwars is. Of kort door de bocht dus.

Link:
De site van Vincent Bijlo