06 mei 2006

Tussendoor: Krasse knarren kijken

Zoals ieder jaar ben ik ook dit keer weer naar Wageningen afgereisd. Toch wel benieuwd wat ze er dit keer van zouden maken, zo zonder koninklijke aanwezigheid, en dat het defilé ineens geen defilé meer zou zijn. Of zoiets.
Bovendien, Wageningen is meestal het meest uitgebreide festival, er staan geloof ik wel 15 podia door de hele stad heen, met van allerlei soorten muziek (wereld, house, kabaal, blues, pop, rock, smartlap, soul... noem maar op, overal is wel een podium voor). Dus... Toch maar even gaan kijken.

Het weer was in ieder geval echt helemaal geweldig. Sterker nog, wat mij betreft had het wel een graadje of 5 minder warm gemogen. Poeh poeh... Gelukkig was het niet al te absurd druk (dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt)
De line-up (ik wil even niet het woord "bezetting" gebruiken...) van de podia was niet echt zo spectaculair. Er waren wel grote namen, maar niet echt namen die mij aanspraken.
Maar met een hoop heen-en-weer lopen heb ik me toch best vermaakt.
Catering was weer prima in orde, genoeg te eten en te drinken (iemand trouwens nog belangstelling voor een statiegeldbeker? Ik ben weer eens vergeten het ding in te leveren), voor redelijke prijzen. Goedkoop is anders, maar goed, het is tenslotte een festival.

De comedy-act bij het theater (uiteráárd ben ik daar gaan kijken) was wel aardig, drie stand-uppers van Comedy Explosion (Jim Speelmans en nog twee waarvan ik de namen niet heb onthouden), maar helaas ook een drietal dronken lallers die meenden dat het leuk was zich overal mee te bemoeien, achter het podium te gaan staan en daar poppenkast te gaan spelen, en nog zo wat van die ongein. Zucht. Maar goed, ook dat zal er dan kennelijk wel bij horen...

Het defilé was trouwens inderdaad heel anders. Voorheen was het altijd een groot aantal groepen veteranen, keurig voorzien van bordjes met wat ze precies zijn (regiment huppelepup, garde zus-en-zo, de dit-en-dat brigade...). Dit jaar waren er nog steeds kleine groepjes "krasse knarren" (en ik bedoel dat met het meeste respect!!), maar zonder bordjes. Dus ik had vaak geen idee waar ik nou voor stond te klappen. Ook reden er allerlei oude voertuigen mee die in die tijd hebben rondgereden. Grappig was wel dat een klein tankje (ik moest gelijk denken aan " 'Allo 'Allo", je weet wel, die serie met "René" en dan dus specifiek aan "Lieutenant Gruber and his little tank") die er precies waar ik stond (aan het eind zo'n beetje van de route) ermee ophield. Paniek onder de veteranen die erop zaten, "Water, water, wie heeft er water???" maar helaas, het tankje wilde niet meer voor- of achteruit. Tja, dat kun je hebben met dergelijk oud materieel dat stapvoets enkele kilometers moet afleggen in de behoorlijke hitte. Dan kan het wel eens gaan protesteren... Gelukkig konden de veteranen overstappen in een historische bus, waar wat collega's in rond gereden werden.
De meeste veteranen liepen dit keer niet, maar werden gereden op (of in) het historisch materieel.
Jammer vond ik eigenlijk twee dingen: ten eerste dus dat je niet meer kon zien wie wat was, ten tweede dat er een hoop meereed en -liep dat veel te jong was om erbij te zijn geweest. Dat kwam doordat er ook een groep bezig was met "historical re-enactment", oftewel het naspelen van hoe het in die tijd was. Een soort toneelspel dus. Maar goed, het zal wel om de sfeer gaan.
Maar het was voor mij niet meer écht "Het Wagenings Defilé". Maar aan de andere kant, ik ben wel heel blij dat ze er uberhaupt nog wat aan doen. Voor hetzelfde geld hadden ze helemaal niks meer gedaan...
Dus dit is in ieder geval beter dan niks!

Nou nog maar hopen dat de opkomst van dit jaar voor de gemeente en weet ik wie er nog meer geld in stoppen, reden genoeg is om alsnog volgend jaar weer een fatsoenlijk budget te produceren zodat er ook weer wat meer grote namen op het centrale podium komen te staan. Tegen de tijd dat je niet verder komt dan de helicopteract (Lange Frans en Baas B) en Wipneus en Pim, doe je toch iets verkeerd denk ik... Dus... Volgend jaar weer als vanouds???
Anders moet ik toch eens gaan kijken of het ergens anders leuker is; dan maar geen defilé...