14 mei 2006

Theater: Zoetgevooisd

"Zoetgevooisd"
Door Sara Kroos

Sara Kroos, de krullenbol van de Lama's en onlangs verkozen tot "Leukste vrouw van het jaar", doet inmiddels alweer haar derde avondvullende voorstelling. Na "Honger" en "Lam", nu dus "Zoetgevooisd".
Mijn eerste reactie toen ik die titel zag was "Jaja, en dat geloof je zelf??" Sara Kroos is immers niet iemand die bekend staat om subtiel, politiek correct en braaf geblaat. Nee, Sara is Sara, en hoe leuk ze ook is, zoetgevooisd is ze beslist niet. Toch?

Ik had Sara nog nooit "in het echt" gezien. Wel met haar shows op tv, en natuurlijk bij de Lama's. Maar niet live op een podium. Vol verwachting toog ik dus naar het theater.

Een avond Sara Kroos is ongeveer te vergelijken met een achtbaan. Het is snel, gaat alle kanten op, vaak ook kanten die je niet ziet aankomen, en soms vraag je je af waar die extra kronkel nou eigenlijk voor nodig is. Maar: het blijft wervelend tot het eind.
Sara vertelt vanuit haar eigen standpunt en knoopt aan bij haar eigen leven en beleving. Hoewel ze nog relatief jong is, heeft ze toch al genoeg ervaring en levenswijsheid om ook daadwerkelijk iets te melden te hebben. Maar gelukkig overheerst de humor.

Soms vroeg ik me wel eens af wat nou de rode draad was van het geheel. Of alle stukjes die erin zaten, ook wel daadwerkelijk nodig waren. En of de uitvoering die werd gekozen, ook wel daadwerkelijk nodig was. Soms kan het best nodig zijn om te schoppen om iemand te raken, maar in dit geval heb ik het gevoel dat ze ons, het publiek dus, toch wel raakte, ook zonder schoppen en fratsen.

Maar over het geheel van de voorstelling ben ik zeker te spreken. Het was een leuke, humoristische, snelle - maar zeker niet korte (hoe hou je het vol, ruim anderhalf uur achter elkaar, zonder pauze!) - voorstelling, met een aantal 'nadenkmomenten' en veel lol. Sara had zelf namelijk ook lol, zo kwam het in ieder geval zeker over.

Heel jammer was dat Sara na afloop in het café geen tijd had om met het publiek te praten omdat ze een interview had. Ik had graag wat met haar willen babbelen. Maar goed, misschien een andere keer.

Ik heb in ieder geval weer iemand toegevoegd aan mijn lijstje met "Mensen die ik in de gaten moet blijven houden"!

Link:
De site van Sara Kroos